Over slow food

"The proof of the pudding is in the eating" schreef ik in mijn vorige blog. Sindsdien ben ik het recept - mijn social media plan - overal aan het uitleggen: aan bazen, afdelingshoofden, techneuten en directieleden. De proef met inzet van social media lijkt een experimenteel recept met exotische ingrediënten. Maar niet iedereen houdt van exotisch. Een bekende prak van aardappelen, groente en vlees biedt velen meer zekerheid. 'Slow cooking' is het devies.

De inzet van social media is op 3 manieren spannend voor onze gemeentelijke organisatie.
1. we hebben het nog niet eerder gedaan (er is dus geen garantie op succes)
2. we kiezen bewust voor andere platformen dan onze eigen website/platform (er is dus weinig controle of sturing)
3. we hebben nog geen gedragsregels voor medewerkers vastgesteld op social media gebied (er is dus kans op uitglijders waarvan de politieke bazen last kunnen krijgen)

Toegegeven, wegnemen van die spanning is lastig. Dus leg ik geduldig uit dat:
1. we kiezen voor experiment van een beperkte omvang en duur waarin we ervaring willen opdoen en
2. de echte discussies steeds vaker plaatsvinden op andere platformen en plekken dan in door ons georganiseerde bewonersavonden in buurtcentra en
3. de collega's die deelnemen aan de proef professionele medewerkers zijn met een prima antenne voor politiek gevoelige onderwerpen.

Hoe vers de ingrediënten ook zijn en hoe mooi we het gerecht ook willen opdienen: het gerecht zelf is nog niet te proeven. In Groningen zullen directie en wethouder de proef met inzet van social media eerst voorgelegd krijgen voordat we met het experiment kunnen starten. "Goed bereid, kost tijd" stond altijd op een tegeltje in de snackbar waar ik vroeger veel kwam. Slow cooking dus...


Tijdens het schrijven van een social media plan voor de gemeente Groningen blog ik over onderwerpen die ik tegenkom: eye openers, dilemma's en open deuren. Opmerkingen, reacties en suggesties zijn van harte welkom! Dit is de 9e blogpost.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"