24 uur met volle aandacht

Meedoen aan digital detox


Herken je dit? Wilde je even de openingstijden van een restaurant opzoeken, maar 1 ½ uur later weet je het nog steeds niet. Maar heb je wél allerlei filmpjes van schattige katten, agressieve haaien of vuilbekkende rappers bekeken, heb je allerlei foto’s van vage bekenden geliked en becommentariëerd, berichtjes geretweet en nog veel meer… Beschaamd om de tijd die je veel beter had kunnen besteden.


Al een tijdje irriteer ik me aan de oprukkende smartphone. Aan de etenstafel, tijdens uitstapjes met familie of vrienden, wachtend op en reizend in treinen of bussen: mensen zijn verzonken in hun telefoon (al dan niet met ‘oortjes’ in) en hebben geen oog meer voor de omgeving. Ongemerkt slurpt deze ‘aandachtmachine’ méér en méér tijd en aandacht op. Toegegeven: sommige apps op je smartphone maken het leven veel eenvoudiger maar de continue stroom van meldingen, berichtjes, geluidjes enz. doen wel een erg groot beroep op de wilskracht niet elke keer naar je telefoon te grijpen.

Beroepshalve werk ik veel met sociale media en digitale communicatiemiddelen. Zonder beeldschermen of smartphone kan ik m’n werk niet goed doen. Maar ik zou best wat minder afhankelijk van de smartphone willen zijn. Daarom ben ik benieuwd naar het initiatief van ’24 uur digitale detox’ van Studio Marcha – www.volaan.nl – en heb me aangemeld. Vrijdag 12 januari 2018 ga ik de uitdaging aan: bring it on! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"