Aandacht maakt alles mooier

Deze reclameslogan van IKEA vind ik een passende titel voor mijn ervaringen tijdens #24uurmetvolleaandacht van Studio Marcha op 12 januari 2018. Een uitdaging om 24 uur zonder smartphone te leven. Beroepshalve - ik ben communicatieadviseur bij de gemeente Groningen - werk ik veel met sociale media en digitale communicatiemiddelen. Zonder beeldschermen of smartphone kan ik m’n werk niet goed doen. Maar ik zou best wat minder afhankelijk van de smartphone (en andere schermen) willen zijn. Daarom was ik benieuwd of ik ’24 uur digitale detox’ zou volhouden...

Wat zou het me opleveren?
Vooraf bedacht ik me wat 24 uur zonder mobieltje me zou kunnen opleveren:
  • minder afleiding,
  • meer focus,
  • meer aandacht voor familie en vrienden,
  • échte gesprekken,
  • rustig ontbijten,
  • tijd om (bord)spellen te doen,
  • eindelijk aan een nieuw boek beginnen,
  • tijd om na te denken,
  • tijd om niets te doen!
Hoe het was?
Donderdagavond 11 januari om ongeveer half 10 heb ik de Motorola uitgeschakeld (nadat ik de werkafspraken op 12 januari heb gecheckt.)
Overdag aan het werk is het 'relatief eenvoudig' om de smartphone niet te gebruiken. Voor vertrek naar mijn werk heb ik goede afspraken gemaakt over boodschappen en andere huishoudelijke zaken.
's avonds na het werk is het lastiger. Onwillekeurig dwaalt de blik naar de boekenkast waar de Motorola zich in z'n tijdelijke behuizing bevindt. (fraai vormgegeven door Maartje ter Veen!) In alle rust de krant gelezen en naar muziek geluisterd. Met onze zoon over z'n masterstudie gehad en een boekje gelezen. In Nieuwsuur hoor ik dat Robin van Persie terugkeert bij Feyenoord (en denk: ik ben vast de laatste die dit weet...)
Zaterdagochtend 13 januari om half 10 heb ik mijn foon weer 'aan' gezet na eerst te hebben ontbeten. En lees ik de vele bemoedigende reacties op mijn aankondiging om mee te doen met de smartphone-detox.

Conclusie: Eén dag zonder smartphone is prima te doen. En bewust zijn van het indringende karakter van apps en social media is pure winst. Pure winst in tijd die je hebt om met méér aandacht te leven.

NB. Een collega tipte de website time well spent: www.timewellspent.io

Bekijk ook het filmpje: https://youtu.be/_6KOw_VBdYg
De Ted talk Tristan Harris:https://youtu.be/C74amJRp730 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"