En wat doen we na 'Cohen'?

Op 8 maart 2013 presenteerde de commissie 'Cohen' de uitkomsten van het onderzoek naar de 'facebook rellen' op 21 september 2012. De commissie beveelt onder meer aan onderzoek te doen naar strategieën voor overheden om social media in te zetten bij ongewenst gedrag. In mijn blog 'De invloed van social media tijdens de Slag om Haren' dat ik 4 dagen na ProjectX schreef, vroeg ik me af of Burgemeester Bats via het DJ collectief Yellow Claw - 12.000 volgers op Twitter- en rapper Kraantje Pappie - toen 28.000 volgers op Twitter - hun volgers had kunnen oproepen NIET naar Haren te komen en laten weten dat de DJ's en rapper niet zouden optreden.
De snelheid en pluriformiteit van sociale media zijn enorm. Daarnaast is elk incident moeilijk te voorspellen, zowel in de online wereld als in 'real life'. Welke communicatiestrategie op social media gebied kun je als overheid ontwikkelen?


Letterlijk schrijft de commissie: "De interventie van de overheid in de sociale media is nog grotendeels onontgonnen terrein. Dat is overigens ook een kwestie van principes: hoe ver kan de overheid hierin gaan? Er moet onderzoek verricht worden naar de mogelijke strategieën en tactieken van interventie. Zij moeten in elk geval positief ingesteld zijn met het oog op de overtuiging van sociale mediagebruikers. Mogelijkheden als niet bevoogdende overheidsvoorlichting en het inschakelen van ambassadeurs en intermediairs die een gewenst standpunt verkondigen binnen de sociale media moeten op hun merites onderzocht worden. (...) Hierbij is het essentieel om na te denken over de vorm waarin deze interventies plaatsvinden –van subtiele interventies tot een strenge aanpak."
Commissie 'Project X Haren' aanbeveling 6, deelrapport 2 pag. 124


controlreflex
Het woord 'interventie' suggereert volgens mij de wens om de onberekenbare sociale media 'onder controle' te krijgen: een typische reflex van de overheid na een crisis of incident. Misschien is een mediacode af te spreken met de traditionele massamedia waardoor radio DJ's in vergelijkbare gevallen zich zullen inhouden. Maar sociale media hebben een heel ander karakter en dynamiek. Het zijn platformen voor meningen en standpunten van individuen. Individuen die zich afhankelijk van onderwerp of belang verenigen in wisselende samenstellingen en verbanden. En die niet gehouden zijn aan principes van 'hoor en wederhoor'. Moet je als overheid dan maar afwachten? Natuurlijk niet.

sociale media strategie
Hoewel geen recept voor een succesformule zal een goede strategie op het gebied van sociale media in ieder geval de volgende ingrediënten bevatten: 
1. open en transparante communicatie via social media kanalen (dus niet alleen zenden)
2. inventariseren en herkennen van actieve social media gebruikers (wijkagenten, wijkprofessionals, ondernemers, onderwijsinstellingen etc)
3. inrichten webmonitoring en webcare in je organisatie 
4. opleiden en trainen van medewerkers in professioneel gebruik van social media
5. kennisdeling met andere overheden in landelijke netwerken  zie ook blog David Kok  

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw aanvullingen en reactie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"