De invloed van social media tijdens de Slag om Haren

Op vrijdag 21 september 2012 heb ik 'ProjectX Haren' vanuit het gemeentehuis Haren meegemaakt. Ter ondersteuning van de collega voorlichters van de gemeente Haren heb ik onder meer de sociale media gemonitord en twitter ingezet in de communicatie namens de gemeente Haren. Wat begon als het 'Facebook feestje' liep helaas uit op forse rellen. Deze blogpost is mijn persoonlijke opvatting en ervaring tijdens 12 uur voorlichting ter plaatse. De evaluatie van de communicatie - waaronder de rol en inzet van sociale media - en andere zaken moet nog centraal plaatsvinden.

In mijn blog over de inzet van social media bij het hoge water (januari 2012) schreef ik al over de noodzaak om onze collega's bij de overheid te trainen in het gebruik, het monitoren en het reageren vanuit social media en hen daarvoor de benodigde tools en faciliteiten geven.
Tijdens ProjectX Haren heb ik ervaren dat de snelheid van social media zich slecht verhoudt met de tijd die het kost om zorgvuldig te communiceren tijdens een crisissituatie. De website van de gemeente Haren vormde de basis van de digitale communicatie. In de tweets van de gemeente Haren werden korte boodschappen in combinatie met verkorte urls gebruikt om twitteraars te leiden naar berichtgeving op de website. Daarbij werden consequent de hashtags #projectxharen #projectx en #Haren gebruikt. Ook de tweets van de politie werden geretweet en 'grote broer' gemeente Groningen - veel volgers, groot bereik - zorgde voor verspreiding door de Haren-tweets te retweeten.

In de monitoring (Obi4Wan en Hootsuite) volgde de gemeente Haren de genoemde hashtags. Met meer dan 140.000 berichten - 99% via twitter -  op vrijdag een bijna ondoenlijke zaak. Ook het interpreteren van al die data is niet eenvoudig. De oproep om naar een feest te gaan, wordt in de sentiment-analyse bijna altijd als positief beoordeeld. Voor veel jongeren had die positieve oproep echter een heel andere betekenis. Voer voor nader onderzoek hoe overheden dit in de toekomst beter kunnen beoordelen. Overigens monitorde de politie al ruim vóór de bewuste vrijdag de sociale media.          

Kun je ook een strategie bedenken om de sociale media in je voordeel te laten werken? Dat geloof ik zeker. De burgemeester had in goed overleg met het DJ collectief Yellow Claw hen misschien kunnen overtuigen niet te komen en dat aan hun ruim 12.000 volgers op twitter kenbaar te maken. En had hij rapper Kraantje Pappie kunnen vragen om niet deze tweet te sturen aan zijn 28.000 volgers: "Oke Fuck het! Bij 30.000 Followers treed ik nog op ook bij ik stap op jullie podium! Let's Go!" Ook de DJ's van 3FM (Timur) en andere radiostations hebben een grote schare volgers op sociale media. Had je hen ook kunnen inzetten om jouw boodschap te verkondigen? Als overheid zouden we de mogelijkheden moeten onderzoeken om belangrijke opinieleiders op de sociale media in te zetten.

Rest mij nog de grote waardering uit te spreken voor de politie, de hulpverleners en ambtenaren die onder zeer moeilijke omstandigheden hun werk hebben gedaan. Wat een feestje had moeten worden, eindigde in een enorme kater. Maar dat was niet de schuld van de (sociale)media, dat is de schuld van de groep hooligans die willens en wetens de boel kort en klein heeft geslagen en bewust de confrontatie met de politie hebben gezocht. Maar dat is mijn mening...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"