Inzet social media bij crisis noodzaak

Vrijdagochtend 6 januari 2012 werd ik als gemeentelijk voorlichter toegevoegd aan het crisisteam dat in de sporthal Tiggelhof in de gemeente Ten Boer de opvang organiseerde van de geëvacueerde dorpelingen uit Wittewierum en Woltersum. Vanaf ca. half 6 's ochtends kwamen de eerste inwoners naar de noodopvang. Gedurende de dag bleek het grote belang van de inzet van oude én nieuwe media in de informatievoorziening.

Roep om informatie
Toen ik om 9.00 uur arriveerde was de opvang al in volle gang: evacués werden geregistreerd door het Rode Kruis en vonden een plekje aan de tafels in de hal. De beheerders hadden gezorgd voor koffie en soldaten hadden hun bivak gekozen. De eerste cameraploegen werden te woord gestaan en rampenzender RTVNoord verzorgde uitzendingen op de radio. Nadat de evacués met een kop koffie waren bijgekomen van de eerste emoties begon al snel de vraag naar meer informatie over de situatie van de dijken en hun huizen. De roep om informatie werd luider toen de crisissituatie werd 'opgeschaald naar Grip 4' en ook huis- en hobbydieren geëvacueerd moesten worden. Het crisisteam regelde snel TV-schermen.

Volgen van (social) media
Echter, in de opvang waren geen internetvoorzieningen of wifi. Het crisisteam beschikte over één internetverbinding waarmee we in rechtstreekse verbinding stonden met het Operationele Team in de brandweerkazerne. Daar volgden communicatiecollega's de (oude) media en twitter. Door het volgen van de #hoogwater en #RTVNoord kon snel een beeld gevormd worden: beelden van de nieuwsmedia maar óók van burgers. Via @BRWGroningen werd de officiële informatie verspreid en door velen geretweet.

Improviseren
Vanuit de sporthal moest ik me behelpen met een snel opgezet dashboard (hootsuite) en het aanmaken van google alerts en tweet beeps Geen ideale situatie op één PC maar dat doet weer een beroep op het creatieve improvisatievermogen. (Met dank aan Michel Penterman en Paul Blok die mij die 'truukjes' geleerd hebben :-)) Zo bleef het crisisteam ter plaatse op de hoogte van de belangrijkste vragen en zorgpunten van de bevolking.

Mijn conclusie
Mij werd opnieuw duidelijk dat social media een steeds belangrijker speler wordt in de informatievoorziening. Als overheid kunnen we hier (nog) beter op inspelen. We zullen onze collega's dan wel moeten trainen in het gebruik en het monitoren van social media(webcare) en hen de benodigde tools en faciliteiten geven.

Solidariteit
OK, Nederland zit in een recessie, SIRE spotjes waarschuwen voor agressie tegen hulpverleners en de temperatuur van het consumentenvertrouwen is tot ver onder het vriespunt gedaald. Maar ik heb vrijdag een hartverwarmende inzet gezien van collega professionals, zandzak slepende soldaten van bataljons uit Garderen, het Leger des Heils, de politie, de vrijwilligers van het Rode Kruis, de beheerders van de sporthal en van vele, vele inwoners en middenstanders uit de omliggende dorpen die spontaan slaapplaatsen, spelletjes, tompouzen enz. enz. aanboden aan de evacués. De nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente Ten Boer werd weliswaar afgelast maar Burgemeester van de Nadort had zich geen beter alternatief kunnen wensen dan de solidariteit die de mensen in en om de opvang ten toon spreidden!

NB Deze blogpost is mijn persoonlijke opvatting en ervaring tijdens een dag crisisvoorlichting ter plaatse. De evaluatie van de communicatie en andere zaken moet nog centraal plaatsvinden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"