Eerst zaaien, dan oogsten

Natuurlijk heb je ze in je organisatie: medewerkers die met wat richtinggevende afspraken in de hand (zie mijn blogpost 'the internet is personal again') hun weg weten te vinden in hun digitale communicatie met burgers. Dat zullen vaak ambtenaren zijn die privé al een Hyves profiel hebben, kopen op Marktplaats, hun reiservaringen delen op Zoover en Flickr en een Twitteraccount hebben aangemaakt (...maar alleen 'volgen') .
Het grootste deel van de medewerkers - maar dat geldt voor de meeste Nederlanders - zal op het werk nog geen social media gebruiken in hun contact met burgers/klanten. Je zult daarover dus goede afspraken met elkaar moeten maken in jouw organisatie.

Maar daarmee ben je er niet: je zult moeten investeren - tijd en geld - in medewerkers, organisatie en techniek.
Medewerkers
moeten leren hoe je schrijft en publiceert op het web, hoe je een zakelijk profiel aanmaakt, wat de gebruiken zijn op internetfora en twitter etc.
In de organisatie moet je het beheer regelen: hoe en wie modereert discussies? Wie kunnen op welk niveau publiceren en reageren? En op alle onderwerpen? En wat doen we als er gedoe van komt?
En natuurlijk moet je de techniek ook voor je laten werken. Dat lijkt vanzelfsprekend maar robuuste firewalls, beperkte internettoegang, smalle bandbreedte (geen youtube), verouderde programmatuur en onwillige ICT-ers maken het leven voor de 'wannabee ambtenaar 2.0' niet eenvoudig.
Wanneer je serieus werk wilt maken van social media in de communicatie met burgers moet je dus eerst zaaien voordat je kunt oogsten. Maar dat had willekeurig welke boer je ook kunnen vertellen...

Tijdens het schrijven van een social media plan voor de gemeente Groningen blog ik over onderwerpen die ik tegenkom: eye openers, dilemma's en open deuren. Opmerkingen, reacties en suggesties zijn van harte welkom! Dit is de 5e blogpost.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"