Draagvlak creëren kost tijd

In overheidsorganisaties is het niet gebruikelijk dat je nieuwe communicatiemiddelen en -media inzet vóórdat er een stevig beleid voor is ontwikkeld. Zeker wanneer het niet om de collega's van de afdeling communicatie gaat maar om de ambtenaren 'in het veld' die die middelen gaan toepassen.
Voordat je in jouw organisatie 'lekker los' gaat met social media is het belangrijk om draagvlak te creëren. Investeer dus tijd om erover te praten met collega's, leidinggevenden en directieleden.


Bedenk bij die gesprekken dat:
# social media géén toverformule is wanneer de rest van de communicatie (on- en offline) slecht georganiseerd is.
# de inzet van social media niet gelijk de wereld verandert waarin jouw organisatie zich bevindt.
# niet iedereen zo enthousiast is als jij. "Goh, interessant."
# de voordelen laten opsommen door anderen/buitenstaanders vaak verhelderend werkt.
# social media tijd en extra inspanning kost maar (nog) geen communicatiemiddelen vervangt.
# de resultaten van je inspanningen onzeker zijn.

De tijd die je neemt om voldoende draagvlak te krijgen voor je plannen om social media in te zetten, betaalt zich later uit. Na een paar gesprekken weet je in ieder geval hoe er in jouw organisatie gedacht wordt over social media en de 'back up' die je kunt verwachten.

Tijdens het schrijven van een social media plan voor de gemeente Groningen blog ik over onderwerpen die ik tegenkom: eye openers, dilemma's en open deuren. Opmerkingen, reacties en suggesties zijn van harte welkom! Dit is de 7e blogpost.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"