Icebucket challenge: narcistische hype of slimme charity marketing?

Afgelopen woensdag werd ik genomineerd voor de 'ice (water) bucket challenge' : geld doneren voor de dodelijke spierziekte ALS of een ijswater douche ondergaan. En 3 of meer personen uit je netwerk nomineren om hetzelfde te doen. Zoals iedereen die eraan meedoet, koos ik voor de ijsdouche én doneren. Afgezien van de pakweg 8 liter water die bij elke ijsdouche verspild wordt, een aardige manier om de minder bekende spierziekte onder de aandacht te brengen.

Natuurlijk zou ik er niet over bloggen als dat het hele verhaal was. Nee, de ice bucket challenge is een hype, overgewaaid uit de Verenigde Staten, waaraan vele bekende sporters, pop- en filmsterren, politici en andere 'wannabe celebs' meedoen. Om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan ALS zetten sterren én gewone stervelingen de vrijwillige ijsdouche op het internet: het wemelt van de foto's en filmpjes op de populaire sociale netwerken. En de donaties stromen binnen. ALSNederland twittert op 26 augustus dat er al Eur. 500.000,- is binnengekomen dankzij de ijsdouches.

Is de Icebucket Challenge een slimme vorm van goede doelen-marketing of een narcistische hype? Of van beide wat? 

In ieder geval maakt de challenge prima gebruik van de mogelijkheden van sociale netwerken: de netwerken zijn wijdvertakt en stevig verankerd in de privélevens van veel wereldbewoners. Hoewel geld doneren tegenwoordig niet meer dan een paar muisklikken kost, willen velen laten zien dat zij écht iets willen doen voor het goede doel (als kun je misschien beter vrijwilligerswerk bij de kinderboerderij om de hoek doen dan een emmer water over je hoofd gieten). De filmpjes die mensen van zichzelf maken zijn kort en (vaak) grappig. En zoals zovele filmpjes op het internet met één muisklik te delen of te 'liken'. Vooruit, een filmpje van jezelf maken heeft iets narcistisch: "kijk mij nou eens leuk doen voor het goede doel". Ik heb ook een filmpje gemaakt en op Facebook gezet. Maar voordat je een nat pak haalt, wil je toch weten wat ALS is. En wat er tegen te doen is. Nou, er is nog niets tegen te doen. Daarom is geld nodig. Voor onderzoek. En aandacht. One way or the other.
   
Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

Wil je meehelpen in de strijd tegen ALS? Doneer dan hier: http://www.als.nl/wat-kunt-u-doen/doneren/


Gilbert Sewnandan is online communicatieadviseur bij de gemeente Groningen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"