Waar zoek je naar?

Bij een voorbereidend bezoek aan het webcareteam van KPN leek het zo eenvoudig: hun webcareteam monitort enkel op het woord 'KPN'. Dat levert wekelijks 5.000 - 8.000 treffers op in de door hen gebruikte (betaalde)tool Buzzcapture. Maar een gemeente is geen bedrijf met een sterke merknaam. Een gemeente verleent vele diensten en houdt zich bezig met een bonte verscheidenheid aan beleidsonderwerpen. Hoe zorg je ervoor dat je de meest relevante woorden volgt?

De werkgroepleden die zich bezighouden met de pilot Webmonitoring bij de gemeente Groningen komen uit diverse hoeken en disciplines: dienstverlening (KCC), crisiscommunicatie, wijkcommunicatie, informatiemanagement, beleid enz. Elk van de deelnemers leverde een lijstje aan met gewenste zoekwoorden: uiteindelijk werd een lijst met zo'n 400 zoektermen ingevoerd in Obi4Wan. Nu worden paspoorten in elke gemeente verstrekt. Wij willen alleen die treffers in de monitor terugzien die betrekking hebben op de gemeente Groningen. Dus hebben we combinaties gemaakt van de zoekwoorden: 'paspoort' en 'Groningen' Ook hebben we aliassen aangemaakt voor bepaalde zoekwoorden. Bijvoorbeeld aan de zoekterm 'Groningen' hebben we ook de aliassen '050' en 'Grunn' toegevoegd.
Resultaat: zo'n 60.000 treffers die in het merendeel van de gevallen niet over de gemeente Groningen gaan (maar wel over voetbalclub FC 'Groningen') Niet relevant en onmogelijk om alle zoekresultaten op hun waarde te schatten. Schrappen dus in de hoeveelheid zoektermen.

Hoe uitgebreid je ook wilt monitoren, de opbrengst moet wel in verhouding staan met de inspanning die je moet leveren om de resultaten te duiden. Begin dus met een klein aantal relevante zoektermen die je 'scherp' definieert en slim combineert. "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister", schreef Goëthe al.

In de 7 maanden die we als projectgroep voor dit onderwerp hebben gekregen, zal ik regelmatig bloggen over zaken die we tijdens de pilot tegenkomen: eye openers, dilemma's en open deuren. Opmerkingen, reacties en suggesties zijn van harte welkom! Dit is de 2e blogpost.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aandacht maakt alles mooier

Hoe overleef ik 24 uur zonder smartphone?

"The internet is personal again"